Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

σενάριο στη μεταρρύθμιση και αντιμεταρρύθμιση στην Καθολική Εκκλησία

ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ: ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ  ΑΝΤΙΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΥΡΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ-ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
ΤΟΠΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ: 5 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ-ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ-ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ-ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ-ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΝΤΥΠΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΠΡΟΒΟΛΕΑΣ
 Τίτλος : Μεταρρύθμιση : μια θρησκευτική επανάσταση στην Ευρώπη
ΣΤΟΧΟΙ
Γνωστικοί 
Επιδιώκεται οι μαθητές :
  • Να εντάξουν τα γεγονότα στο χώρο και το χρόνο
  • Να κατανοήσουν τις παραμέτρους που τα προσδιορίζουν(συνθήκες εκδήλωσης, αιτίες, επιδράσεις)
  • Να γνωρίσουν τους πρωταγωνιστές και τη δράση τους
  • Να κατανοήσουν την εξέλιξη των επιμέρους γεγονότων
  • Να διερευνήσουν την επίδραση των γεγονότων στη ζωή των ανθρώπων εκείνης της εποχής και στις επόμενες
Διδακτικοί
  • Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία και να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη(ομαδοσυνεργατική μάθηση)
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης ,συλλογής, επιλογής, οργάνωσης, ανάλυσης, αξιολόγησης και επεξεργασίας της πληροφορίας (διερευνητική μέθοδος)
  • Να εφαρμόσουν βιωματικές και ερευνητικές μορφές μάθησης  (ευρετική-ανακαλυπτική μάθηση)
  • Να προαχθεί η αυτενέργεια και η κριτική σκέψη και να οικοδομήσουν την ιστορική γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία (γνωστική-εποικοδο-μιστική προσέγγιση)
  • Να ασκηθούν στον προγραμματισμό και την οργάνωση σχεδίων εργασίας (μεθοδολογική προσέγγιση)
  • Να οικοδομήσουν τη γνώση μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες και καταμερισμό εργασίας (κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση)
Τεχνολογικοί
  • Να ενταχθούν δημιουργικά οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στις εργασίες των μαθητών
  • Να διαχειρίζονται, επεξεργάζονται και οργανώνουν την πληροφορία μέσα από το διαδίκτυο
  • Να ασκηθούν στην παραγωγή ηλεκτρονικού λόγου
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες ταξινόμησης και επεξεργασίας των ιστορικών πληροφοριών με ηλεκτρονικά εργαλεία (επεξεργασία κειμένου, σχεδιαστικά φύλλα εργασίας)και να ασκηθούν στην παρουσίαση ιστορικού θέματος με λογισμικό παρουσίασης

Προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών
·         Προηγούμενη διδασκαλία των γεγονότων στην τάξη.
·         Επαρκής χειρισμός υπολογιστή και βασική γνώση εργαλείων του MS Office και MS Powerpoint
·         Εμπειρία των μαθητών σε συνεργατικές δραστηριότητες
  
    Ρόλος καθηγητή
  •  Ορισμός των ομάδων
  • Έλεγχος για σύνδεση με διαδίκτυο και εικονίδιο φυλλομετρητή στην επιφάνεια εργασίας
  • Προετοιμασία στο εργαστήριο (δημιουργία φακέλου στην επιφάνεια εργασίας των υπολογιστών με τα αρχεία που θα περιέχουν το εξεταζόμενο κείμενο, εικόνες και τα φύλλα εργασίας που θα δοθούν και σε έντυπη μορφή
  • Ενημέρωση και καθοδήγηση των μαθητών για τον τρόπο εργασίας στο εργαστήριο και σύσταση των ομάδων ώστε με την είσοδο τους στο εργαστήριο να πάρουν τη θέση τους μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή
  • Καθοδήγηση στη χρήση διερευνητικού εκπαιδευτικού λογισμικού
  • Κινητοποίηση των μαθητών ώστε να υποβάλλουν ερωτήσεις και απορίες
  • Εμψύχωση και συντονισμός των ομάδων

Ομάδες εργασίας
Οι μαθητές χωρίζονται σε (4)τέσσερις ομάδες των(4) τεσσάρων ατόμων ετερογενείς ως προς το φύλο και τις μαθησιακές ή τεχνολογικές δυνατότητες.
Φύλλα εργασίας
Κατανέμονται στις ομάδες (4) φύλλα εργασίας
Οι δυο πρώτες ομάδες ασχολούνται με τα δυο πρώτα φύλλα εργασίας η καθεμιά και οι άλλες δυο με τα άλλα δυο η καθεμιά. Καταβάλλεται προσπάθεια  οι δραστηριότητες να είναι ισομερώς κατανεμημένες στα φύλλα εργασίας


Η χρήση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική πράξη διευκολύνει την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων και την  παραγωγή λόγου με στόχο την κάλυψη πραγματικών επικοινωνιακών αναγκών.
Κατά τη διδακτική διαδικασία ο εκπαιδευτικός μετακινείται από τον παραδοσιακό ρόλο της αυθεντίας, που  του επιβάλλει το  δασκαλοκεντρικό  μοντέλο διδασκαλίας στο ρόλο του μεσολαβητή- διευκολυντή της γνώσης. Κύρια μέριμνά του είναι να διαμορφώσει συνθήκες αυθεντικής επικοινωνίας και συνεργατικής μάθησης. Ορίζει το πλαίσιο της επικοινωνίας, παρουσιάζει αναλυτικά τους στόχους του σεναρίου και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, περιγράφει το τελικό προϊόν της δραστηριότητας, καθορίζει  τις ομάδες εργασίας και οργανώνει τη μαθησιακή διαδικασία καθώς οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση μέσα από κατάλληλα δομημένα φύλλα εργασίας. Παρεμβαίνει, για να διευκρινίσει, να συντονίσει, να άρει εμπόδια στη διαπροσωπική επικοινωνία, να ενθαρρύνει, να διευκολύνει στη χρήση της υπολογιστικής τεχνολογίας.















                                        


                     Φύλλο εργασίας 1ο

                 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ





Δραστηριότητες
1)Επισκεφτείτε το διαδικτυακό τόπο www.greek-language gr.(Επιλέξτε Νέα Ελληνικά, στη συνέχεια Εργαλεία, Ηλεκτρονικά λεξικά, Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής. Στη συνέχεια στην καρτέλα που ανοίγεται μπροστά σας γράψτε στο λευκό πλαίσιο τη λέξη Μεταρρύθμιση και αναζητήστε τη σημασία της. Αφού συμβουλευτείτε και το σχολικό βιβλίο να δώσετε με συντομία το περιεχόμενο του όρου.



2)Συμβουλευτείτε το σχολικό βιβλίο και επισκεφτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση  www.netschoolbook.gr/history2007Iστορία Β΄Λυκείου-Υποστηρικτικό Υλικό Θρησκευτική Μεταρρύθμιση. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το Ms Powerpoint να δημιουργήσετε μια παρουσίαση στην οποία θα αναφέρετε τις αιτίες που οδήγησαν στην αντίδραση προς τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και τα κυριότερα γεγονότα ως τη Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου. Στην παρουσίαση περιλάβετε και εικόνες με λεζάντα που θα βρείτε σε φάκελο στην επιφάνεια εργασίας με τίτλο Εικόνες Μεταρρύθμιση ή άλλες που θα αναζητήσετε εσείς. Επιλέξτε τη σχεδίαση διαφανειών που κρίνετε καταλληλότερη.

3)Aνοίξτε τη μηχανή αναζήτησης google και πληκτρολογήστε τη λέξη Λούθηρος.Από τα αποτελέσματα της αναζήτησης χρησιμοποιήστε πληροφορίες από τη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia και την ιστοσελίδα της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας www.ceea.gec.gr που αναφέρει τις 95 θέσεις του. Με τις πληροφορίες που θα συγκεντρώσετε να συντάξετε:α) το βιογραφικό του σημείωμα στο οποίο θα αναφέρετε και τις κυριότερες απόψεις του. β)Μια σελίδα ημερολογίου την οποία υποτίθεται έγραψε ο Λούθηρος πριν απολογηθεί στη Δίαιτα στην πόλη Βόρμς.Χρησιμοποιήστε το  Publisher του MS Office.

ΚΟΙΝΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ :
Ανιχνεύστε τη σημασία των λέξεων : Μεταρρύθμιση, Νύχτα του Αγίου βαρθολομαίου,
Ιερά Εξέταση με είσοδο στο λεξικό Τριανταφυλλίδη και αποστολή των λέξεων στα σώματα .Κατόπιν αφού σχηματίσετε άποψη σχετικά με τις επιβιώσεις των λέξεων στις μέρες μας να γράψετε ως ιστορικοί ένα άρθρο σχετικά με τη σημασία της μεταρρύθμισης ( 200 Λέξεις ) κατάλληλο να δημοσιευθεί στη σχολική εφημερίδα .Το άρθρο σας να το συνοδεύσετε και με μια εικόνα που θεωρείτε κατάλληλη  και να το αποστείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση της καθηγήτριάς σας :

























                                         

Φύλλο εργασίας 2ο
                 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ






1)Mε τη συγκέντρωση πληροφοριών από το σχολικό εγχειρίδιο, τη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia και τις διευθύνσεις sfrang.com/historia/selida 403 htm και www.netschoolbook.gr/history 2007 να δημιουργήσετε έναν εννοιολογικό χάρτη με τα μέτρα που έλαβε η Καθολική Εκκλησία προκειμένου να αντιδράσει στη διάδοση των μεταρρυθμιστικών ιδεών. Για τη δημιουργία του χάρτη θα εισέλθετε στη διεύθυνση www.text2mindmap.com







2)Να αποθηκεύσετε ένα χάρτη της Ευρώπης στο φύλλο εργασίας σας επιλέγοντας google Χάρτες. Στη συνέχεια να δημιουργήσετε ένα θρησκευτικό χάρτη της Ευρώπης του 16ου αι. επιλέγοντας από το χάρτη τις περιοχές όπου γνώρισαν διάδοση οι προτεσταντικές θέσεις (διαφορετικό χρώμα και για κάθε παρακλάδι του προτεσταντισμού)και να τις χρωματίσετε με διαφορετικό χρώμα ώστε να ξεχωρίζουν από τις περιοχές των Καθολικών και των Ορθοδόξων. Στο υπόμνημα του χάρτη να εξηγείτε τους συμβολισμούς των χρωμάτων. Συμβουλευτείτε το χάρτη της σελίδας 134 του σχολικού εγχειριδίου.













                  


Φύλλο εργασίας 3ο
                 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ







1)Πληκτρολογήστε στη μηχανή αναζήτησης του υπολογιστή σας τη λέξη θρησκευτική μεταρρύθμιση.Από τα αποτελέσματα που εμφανίζονται συμβουλευτείτε  τη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια www.wikipedia.orgτο διαδικτυακό τόπο www.netschoolbook/history 2007 και sfrang.com/historia selida 403.htm Στη συνέχεια: α) να κατασκευάσετε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις συνθήκες εκδήλωσης  της  μεταρρύθμισης στο Word εισάγοντας ένα διάγραμμα από το μενού Εισαγωγή Διάγραμμα. β)Χρησιμοποιώντας το Publisher του MS Office να δημιουργήσετε μια χρονογραμμή πάνω στην οποία να τοποθετήσετε τα κυριότερα γεγονότα μέχρι τη Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου.

2)Με υλικό για τις απόψεις του Καλβίνου από τους παραπάνω δικτυακούς τόπους και για το Λούθηρο από την ιστοσελίδα της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας www.ceeea.gec.gr και παραθέματα του σχολικού βιβλίου να κατασκευάσετε έναν πίνακα με δυο στήλες και τέσσερις γραμμές .Στη μια στήλη θα τοποθετήσετε βασικές απόψεις του Λουθήρου και στην άλλη του Καλβίνου έτσι ώστε να φαίνονται οι διαφορές των απόψεων τους. Πάνω απ΄ την κάθε στήλη να τοποθετήσετε μια εικόνα του καθενός που θα αναζητήσετε στο google εικόνες.




3) Υποθέστε ότι είστε δημοσιογράφος σε εφημερίδα του Παρισιού το 1572 .Αφού αντλήσετε πληροφορίες για τη νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου απ΄τη Wikipedia  να γράψετε 200[U1]  λέξεων για τα γεγονότα που υποτίθεται ότι δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα στις 26 Αυγούστου 1572.


                             
                     



Φύλλο εργασίας 4ο
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ





1)Επισκεφτείτε το διαδικτυακό τόπο www.greek-language gr.(Επιλέξτε Νέα Ελληνικά, στη συνέχεια Εργαλεία, Ηλεκτρονικά λεξικά, Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής. Στη συνέχεια στην καρτέλα που ανοίγεται μπροστά σας γράψτε στο λευκό πλαίσιο τη λέξη Αντιμεταρρύθμιση και αναζητήστε τη σημασία της. Αφού συμβουλευτείτε και το σχολικό βιβλίο να δώσετε με συντομία το περιεχόμενο του όρου.








2)Πληκτρολογήστε στη μηχανή αναζήτησης  google τον όρο Ιερά Εξέταση. Στη συνέχεια αναζητήστε και σχετικές φωτογραφίες. Με το υλικό που θα συγκεντρώσετε να δημιουργήσετε μια παρουσίαση του θεσμού χρησιμοποιώντας το MS Powerpoint. Eπιλέξτε τη σχεδίαση διαφανειών που κρίνετε καταλληλότερη.








3.Να παρακολουθήσετε το video από την ταινία El Greco που αναφέρεται στην παρουσία του ζωγράφου μπροστά στην Ιερά Εξέταση. Κατόπιν ,να υποθέσετε ότι υπερασπίζετε έναν άνθρωπο που σύρεται μπροστά στην Ιερά εξέταση .Ποια επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε ; Να συνθέσετε ένα σύντομο κείμενο περίπου 150 λέξεων.



                      


 [U1]επιστολή ή σελίδα ημερολογίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου